Svininfluensan?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka och tro än. Alla, och då menar jag verkligen alla, pratar ju verkligen om den jävla influensan. Samtidigt som jag förstår, så förstår jag inte alls. Jag har inga siffror på det men jag kan tänka mig att det fortfarande är fler människor som dör i vanlig influensa per år än vad det dör folk i just denna typen. Någon radiokaraktär i P3 hade räknat lite på hur stor risken är att man dör av influensan, om man nu får den dvs. Jag minns inte riktigt men tror det är ungefär 2000 personer som dött i hela världen på grund av den. De fick i alla fall fram att OM du drabbas av svininfluensan så är risken, statistiskt sett, att du dör utav det 0,22%. Det är förmodligen en lägre procenthalt än vad som hade blivit svaret om man frågade sig hur många som dör utav de som drabbas av feber 40 grader plus.

Jag förstår inte heller det här med handspriten, som om det skulle vara lösningen? Jag menar om du sätter dig och skiter på din toalett, och pga det drabbas av influensan så hade du förmodligen influensan redan innan du tvättade händerna och du utfört ditt behov... För på offentliga toaletter har det väl funnits handsprit i alla tider och där förstår jag användanet.

Men det allra läskigaste med det här. Och jag tror det är detta som får folk att bli så oroliga och prata så mycket om den. Är vaccineringen. Eller massvaccineringen är väl mer korrekt att säga. Det kommer kosta staten flera miljarder kronor att utföra massvaccineringen, men de tvekar inte ens. Det får ju en att tro att this verkligen is for real. Samtidigt som et finns forskare som påstår att följderna av vaccinet inte undersökts tillräckligt. Det finns forskare som påstår att eventuella biverkningar inte forskas i av ekonomiska skäl. Det finns helt enkelt inte pengar att ta reda på om det finns biverkningar me vaccinet. Det är därför jag inte kan bestämma mig om jag tänker ta vaccinet. Jag vill inte få någon läskig, kanske livshotande, sjukdom när jag är 40 år bara för att världens myndigheter hade drabbats av hysteri år 2009. Samtidigt är et väl bättre att LEVA med biverkningarna, än att DÖ om man nu skulle drabbas.

Man blir ju lite rädd. Men jag kommer inte fram till varken vad jag ska tycka eller göra. Är den ens farlig för mig? Är det ännu farligare för just mig, som har ett nedsatt immunförsvar efter körtelfebern?

Virus omvandlas ju dessutom hela tiden, så bara för att du blir recistant mot et här viruset så betyder det inte att du är det om två år. För efter ungefär två år har det gått såpass lång tid att viruset omvandlats till ett helt nytt och på så sätt kan smitta dig igen. Rolig fakta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0